Ouders vertellen
Wat ouders vinden van de Fiep...
Onderstaand vertellen ouders wat ze zo aanspreekt bij De Fiep.
Wilt u zich nog verder verdiepen in de school? Op de website van de school vind u veel informatie, maar ook de Instagram- en Facebookpagina van de school geeft een heel goed en actueel beeld van de school en de activiteiten van het ouderinitiatief.
Majda Boukhari Raouia, moeder van Kossay (9) en Louay (6): De belangrijkste reden om voor de Fiep te kiezen was voor mij de betrokkenheid van zowel de leerkrachten als de ouders bij de school. Er is een leuk en enthousiast team. Mijn indruk is dat de manier van lesgeven heel goed en prettig is voor de kinderen. Er wordt gewerkt met de methode ‘de vreedzame school’ wat ik aantrekkelijk vind. Ik vind het namelijk belangrijk dat iedereen op zijn plek zit en zich veilig voelt.
De Fiep heeft het absoluut waargemaakt voor mijn kinderen. Maar ook voor mijzelf als ouder. Ik help veel op de school, waardoor ik mij betrokken voel en ook een kijkje ‘achter de schermen’ krijg. Wat ik heel leuk vind zijn de activiteiten die allemaal worden georganiseerd binnen en buiten de klas. Denk aan de wekelijkse koffieochtenden die er zijn tot en met groep 4, pepernoten bakken, paasontbijt, de kleutermusical en de naschoolse activiteiten. Dat is er dus allemaal naast de gewone schoolreisjes en kampen.
Tegen ouders die nog een keuze moeten maken wil ik benadrukken dat de Fiep op een open manier naar leerlingen en ouders kijkt en luistert, zodat iedereen goed op zijn plek zit en zich veilig voelt. De meerkunners worden goed uitgedaagd, maar er is ook extra hulp voor leerlingen de juist dat nodig hebben. De activiteiten die worden georganiseerd, zorgen voor waardevolle herinneringen bij de kinderen.
Pau Tjioe Kho, vader van Mimi (11 jaar) en Kees (8 jaar): “Bij een open dag werd ik rondgeleid door de directeur en een leerkracht. Wat mij opviel was dat de sfeer goed voelde, en ook herinner ik mij nog goed het enthousiasme van de leerkracht die haar verhaal vertelde. Het gebouw is mooi modern en ruim van opzet. Daarnaast spreekt de methode van ‘de vreedzame school’ mij erg aan. De klassen kennen een gemengde en kleurrijke samenstelling wat een mooi beeld geeft van de Amsterdamse bevolking.
Onze dochter zit inmiddels in groep 8 en onze zoon in groep 5. Alle leerkrachten die we hebben meegemaakt waren stuk voor stuk betrokken bij de klas, wat volgens mij bijdraagt aan de goede sfeer: de kinderen in de klas kunnen goed met elkaar opschieten. Mijn kinderen gaan altijd vrolijk naar school. Ik vind het ook heel bijzonder dat er leuke activiteiten georganiseerd worden, waarbij ouders ook actief worden betrokken. Zo is er jaarlijks een avond ‘driedaagse’ met de school: de ‘Fieploop’. Ook de kerstviering is altijd een groot succes. Mijn dochter heeft ook goede herinneringen aan het slaapfeestje aan het einde van groep 2.
Ik merk echt dat de methode van ‘De vreedzame school’ actief wordt uitgevoerd. Kinderen leren om te gaan hoe te handelen als er conflicten zijn. Samen met de betrokken leerkrachten draagt dat bij aan de goede sfeer op school. Als de mogelijkheid er is, kom naar de open dag en laat je meenemen door de enthousiaste directeur en leerkrachten.
Smahane Makhlouk, moeder van Liyana (8) en Faris (6): “Toen ik een school moest kiezen was mijn eerste prioriteit de afstand tussen huis en school. De Fiep was dichtbij, dat vond ik belangrijk voor mijn kinderen. De mond- op -mondreclame over de Fiep was erg positief en dat heeft natuurlijk ook bijgedragen. Wat ik erg belangrijk vond was dat de school verschillende nationaliteiten bevat. Wij leven immers in een multiculturele samenleving en ik vind het belangrijk dat we van en over elkaars cultuur kunnen leren. Niet alleen onder de leerlingen zijn er diverse achtergronden, maar ook onder de leerkrachten.
De Fiep heeft mijn verwachtingen meer dan waar gemaakt. De leerkrachten zijn betrokken en toegankelijk. Ik ben tevreden over de manier van lesgeven, maar ook over ‘de vreedzame school’ de methode voor de sociaal-emotionele ontwikkeling waarmee de Fiep werkt. Wat ook aantrekkelijk is aan de school is dat het een prettig gebouw is -licht en redelijk nieuw-. De Fiep beschikt over een eigen bibliotheek, gymzaal, muzieklokaal en een lokaal voor beeldende vorming met eigen vakleerkrachten.
Tegen andere ouders die een school moeten kiezen voor hun kind vertel ik altijd dat ik heel tevreden ben. Vooral omdat de leerkrachten zo goed kijken naar ieder kind, zodat ieder kind op zijn of haar eigen niveau wordt geholpen. Sommige kinderen hebben bijles nodig en anderen juist extra uitdaging en dat daar ondersteunt de Fiep allemaal in.”
Judith de Lange, moeder van Tara (8) en Joshua (7): “Nabijheid vond ik belangrijk bij het kiezen van een school. Daarnaast vond ik het van belang dat de populatie op de school een afspiegeling is van de wijk waarin je woont. In Amsterdam zie je vaak niet-gemengde scholen. De Fiep is juist goed gemengd en daardoor best uniek. Mijn oudste dochter zit inmiddels in groep 5 dus ik heb de school al goed leren kennen. Waar ik heel tevreden mee ben is de inspirerende directeur die een open houding heeft en goed voor zijn team zorgt. Het team is dan ook heel steady: leerkrachten blijven hier lang en graag werken. Dit zijn kenmerken van een goede school.
Door mijn werk weet ik veel van onderwijs en vroeger heb ik zelf voor de klas gestaan. Ik vind het positief om te zien hoe de Fiep naast de leerontwikkeling werkt aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Als ouder voel je echt de basishouding in de school dat iedereen erbij hoort en dat we het samen doen. Leuk vind ik ook dat ze dingen durven, zoals kleutermusicals en een slaapfeest aan het eind van groep 2. Er zijn genoeg scholen die dat te moeilijk vinden, maar juist dit soort dingen onthoud je de rest van je leven. Je geeft de kinderen zo veel zelfvertrouwen en een prachtige herinnering.
Aan andere ouders in de buurt zou ik willen zeggen: kom naar deze fijne school, die niet te groot en daardoor overzichtelijk is. Maar ook: waar aandacht is voor ieder kind. Zo is er bijvoorbeeld extra uitleg voor kinderen die moeite hebben met leren en een flex lab voor kinderen die meer aan kunnen. De school zet goede resultaten neer en de uitstroom past bij de gemengde populatie.